Rady pre Vás

Pred kúpou letenky

  • Podmienky vstupu do krajiny.  Pred kúpou letenky si preverte podmienky vstupu do krajiny, prípadnú vízovú povinnosť, ako aj možnosť získania víz do cieľovej krajiny a tranzitnej krajiny. Letecké spoločnosti vo všeobecnosti neudeľujú výnimky na refundáciu letenky v prípade neudelenia víz, ak to nie je uvedené v storno podmienkach.
  • Preprava dieťaťa bez sprevádzania dospelou osobou. Prepravu dieťaťa bez sprevádzania dospelou osobou je potrebné nahlásiť a rezervačný agent vám preverí možnosti prepravy.
  • Preprava telesne postihnutých cestujúcich. Doporučujeme kontaktovať rezervačného agenta ohľadom možnosti prepravy ako aj vyžiadania potrebných služieb.
  • Špeciálna batožina. Ak plánujete cestovať so špeciálnou batožinou (napr. hudobný nástroj, športové potreby alebo so zvieraťom) kontaktujte rezervačného agenta ohľadom možnosti prepravy.
  • Podmienky ohľadom potrebných dokladov počas pandémie Covidu je možné pozrieť na stránke IATA travel centra, na stránke MZV alebo na stránkach jednotlivých krajín. 

Kúpa letenky

  • Na kúpu letenky odporúčame náš online rezervačný systém s možnosťou rezervácie 24 hodín denne.
  • Ak si neviete rady s rezervačným systémom, alebo uprednostňujete osobnú komunikáciu, radi vám vypracujeme ponuku.
  • Pri kúpe letenky je potrebné dať pozor na to, aby sa meno na letenke presne zhodovalo s menom uvedným v cestovnom doklade.
  • S kúpou letenky doporučujeme súčasne zakúpiť aj poistenie storna letenky, najmä ak ide o nestornovateľné letenky.

Zmeny a storno letenky

  • Storno je potrebné nahlásiť najneskôr 24 hodín pred odletom. Zmenu letenky treba nahlásiť a uskutočniť najneskôr 4 hodiny pred plánovaným odletom. Po plánovanom odlete je možné meniť a refundovať len tie letenky, ktoré to umožňujú po odlete (tzv. no-show) za príplatok alebo bez neho. Niektoré letecké spoločnosti môžu mať termíny na zmenu a storno prísnejšie.
  • Možnosť zmeny leteniek ovplyvňujú samotné podmienky zakúpenej letenky ako minimálny, maximálny pobyt , sezónnosť, podmienka predčasného nákupu a dostupnosť zakúpených taríf. Ak sa niektorá z týchto podmienok nedodrží, vedie to ku doplatku do vyššej tarify (tzv. upgrade). Z tohto dôvodu je v podmienkach uvádzaný poplatok ako základný.
  • Zmene letenky môže zamedziť urobený web check-in. Takáto letenka je pod kontrolou letiska a je potrebné jej odblokovanie, aby sa mohla dať zmeniť. Ak sa to nepodarí, tak je letenka nemeniteľná.
  • Zmena letenky v rovnaký deň, ako bola absolvovaná prvá polovica cesty, nie je u nás možná. Zmena takejto letenky je možná len priamo u leteckej spoločnosti.

Kontrola rezervácie "Check my trip"

  • Na kontrolu rezervácií odporúčame používať webovú stránku www.checkmytrip.com, alebo online rezervácie na www.viewtrip.com. Na stránke sa nachádzajú aktuálne lety s aktuálnymi časmi odletov. Akékoľvek zmeny, ktoré nastanú na letoch sú na tejto stránke zobrazené. Na vstup do konkrétnej rezervácie je potrebné zadať rezervačný kód a priezvisko cestujúceho.
  • Stránka obsahuje aj linky na web check-in konkrétnej leteckej spoločnosti.
  • Častejšie cestujúci klienti môžu využiť aj aplikáciu pre smartphony dostupnú na App Store alebo Google Play. Vytvorením profilu je možné združiť všetky svoje nadchádzajúce cesty a mať o nich prehľad na jednom mieste.

Príprava na cestu (potrebné doklady)

  • pas platný počas celej doby pobytu (do krajín mimo EU aj 6 mesiacov po návrate) alebo občiansky preukaz v prípade ciest do krajín Európskej únie a Švajčiarska, deti na cestách po 26.6.2012 budú musieť mať vlastný pas,
  • platné víza (info o potrebe víz nájdete na http://www.foreign.gov.sk/App/WCM/main.nsf?Open),
  • letenku (nie je nevyhnutná, ale doporučujeme ju mať so sebou) a boarding pass, ak ste už robili online check-in,
  • cestovné poistenie,
  • voucher do hotela alebo pre prípadné ďalšie doplnkové služby.

Príručná batožina (cabin baggage)

  • Štandardné rozmery príručnej batožiny sú 1 ks 55 x 40 x 23 cm 5 – 10 kg v ekonomickej triede a 2 ks rovnakých rozmerov v biznis triede, pričom druhý kus má polovičný váhový limit. Rozmery a váha sa líšia podľa leteckej spoločnosti. Nízkonákladový prepravca Wizzair má v základnej cene malú príručnú batožinu s rozmerom 42 x 32 x 25 cm, väčšiu batožinu 56 x 45 x 25 cm majú za príplatok. Pre presné povolené limity nás prosím kontaktujte, alebo navštívte webovú stránku leteckého dopravcu.
  • Okrem príručnej batožiny má cestujúci nárok na prepravu v kabíne na doplnkové predmety ako notebook, kabát, dámska kabelka a dáždnik. Toto pravidlo neplatí v prípade nízkonákladových leteckých spoločností.
  • Ostré predmety vrátane manikúrovej sady a vreckových nožíkov nie je možné prepravovať v príručnej batožine, treba ich zabaliť do registrovanej batožiny.
  • Cenné predmety a potrebné lieky majte vždy pri sebe, za žiadnych okolností ich nedávajte do batožiny, ktorú na letisku registrujete. Na letiskách sa stávajú časté prípady vykrádania, omeškania a straty batožiny.
  • Tekutiny - na palubu si môžu cestujúci so sebou zobrať tekutiny a gély pre osobnú potrebu, ale musia spĺňať tieto limity. Maximálna veľkosť jedného balenia je 100 mililitrov (1 dcl) a cestujúci ho musia mať zabalené v priehľadnom uzatvárateľnom vrecku s objemom maximálne jeden liter. Vrecká sú k dispozícii na letisku u zamestnancov na odbavovacích pultoch (check-in pultoch). Cestujúci si tak do nich ešte pred odbavením majú povinnosť premiestniť všetky tekutiny a gély pre osobnú potrebu, napríklad lieky, masti alebo kvapky.
  • Smart batožina s integrovanou batériou môže byť odmietnutá na palubu a dokonca aj do podpalubia. Je potrebné sa vopred infomovať u konkrétnej let. spol. o možnosti prepravy takejto batožiny.

Registrovaná batožina (checked baggage)

  • Každý kus batožiny označte menovkou s adresou.
  • Batožina musí spĺňať hmotnostný limit - 20 kg v ekonomickej triede, a 30kg v obchodnej triede v závislosti od leteckej spoločnosti. Maximálne rozmery sú približne 158 cm, čo je súčet všetkých troch strán. Niektoré letecké spoločnosti používajú rovnaké podmienky na všetky lety, ako sú nižšie uvedené podmienky do USA a Kanady.
  • Na letoch do USA a Kanady prišlo od 1.1.2010 k zmene váhového limitu na 1 x 23 kg v ekonomickej triede a 2 x 32kg v obchodnej triede. Druhý kus druhý kus v ekonomickej triede je možné doplatiť priamo na letisku. Väčšinou je to v cene cca 50 EUR, ale môže sa to líšiť medzi leteckými spoločnosťami.
  • Vnútroštátne úseky v USA sú s doplatkom za každý kus batožiny v prípade, že nie sú súčasťou medzinárodnej letenky. Pre presné informácie kontaktujte rezervačného agenta.
  • V prípade, že Vaša batožina prekročí daný limit, nadváha sa platí priamo na letisku. Batožina nad 32 kg môže byť odmietnutá k preprave.
  • Cenné predmety a potrebné lieky majte vždy pri sebe, za žiadnych okolností ich nedávajte do batožiny, ktorú na letisku registrujete. Na letiskách sa stávajú časté prípady vykrádania, omeškania a straty batožiny.
  • Uzamykanie batožiny nedoporučujeme. Môže dôjsť ku poškodeniu pri prípadnej kontrole.

Príchod na letisko

  • Na letisko je potrebné sa dostaviť minimálne 2 hodiny pred odletom na krátke lety a 3 hodiny na diaľkové lety. Väčšina leteckých spoločností uzatvára check-in 40 minút pred odletom a 1 hodinu na diaľkové lety.
  • Za oneskorený príchod na letisko z dôvodu meškania dopravného prostriedku alebo nepriaznivej dopravnej situácie letecké spoločnosti nezodpovedajú a zriedka povoľujú výnimky, preto je včasný príchod na letisko veľmi dôležitý.
  • Niektoré spoločnosti umožňujú zmenu letenky aj pri zmeškanom lete (no-show) za extra poplatok okrem bežného poplatku za zmenu letenky.

Check-in (odbavenie)

  • Check-in cez automaty na letisku. Viaceré letecké spoločnosti v súčasnosti používajú na letiskách samoobslužné automaty. Príkladom je viedenské letisko, kde si cestujúci musí urobiť check-in sám v automatoch umiestnených pri vstupe odletového terminálu. Je potrebné vložiť číslo letenky alebo rezervačný kód a priezvisko, alebo kartu Miles & More, alebo je možné naskenovať cestovný doklad. Súčasne je možné registrovať viac osôb naraz, prideliť miesto na sedenie a vytlačiť boadring pass aj na prestupové spojenie. Registrovaná batožina sa odovzdáva pri pulte s názvom baggage drop-off. Ilustračné demo http://www.lufthansa-demo.de/#/uk/machine-check-in
  • Klasický check-in sa ešte stále používa na niektorých letiskách alebo na letoch, na ktoré je potrebné sa preukázať platným vízom do cieľovej alebo tranzitnej krajiny.
  • Online check-in alebo web check-in umožňujú viaceré letecké spoločnosti. Umožňuje skrátiť dobu príchodu na letisko, ale napriek tomu doporučujeme mať dostatočnú časovú rezervu. Dôvodom je, že registrovaná batožina je akceptovaná na palubu len do uzavretia check-inu. Ak máte prestupové spojenie a online check-in Vám neumožní vytlačenie boarding passu na náväzné spojenie, je lepšie požiadať na odletovom letisku o vytlačenie tohto boarding passu. Inak by mohli nastať problémy s preložením batožiny na náväzné spojenie. Niektoré letiská majú v tranzitnej zóne transfer check-in prepážku, ale môžete ju využiť len vtedy, keď je batožina odbavená až do konečnej destinácie. Inak Vám ju vyložia v prestupovom letisku. Za takýto prípad nenesie letecká spoločnosť zodpovednosť.
  • Špeciálnu, krehkú alebo nadrozmernú batožinu Vám označia a bude ju potrebné odovzdať na pulte s názvom Oversized baggage drop-off alebo Bulky baggage drop-off, aby nebola poškodená na pásovom dopravníku.
  • Na niektorých letiskách v Južnej Amerika a Ázii sa platia letiskové poplatky priamo na letisku pred odletom.

Boarding (nástup do lietadla)

  • Podľa údaju na boarding passe (palubenke), je potrebné sa dostaviť do gatu (odletová brána) na odlet lietadla.
  • Vo väčšine prípadov sa osobná kontrola a kontrola cestovných dokladov robí pred vstupom do tranzitnej zóny, opakom je viedenské letisko, kde je kontrola pred každým gatom.
  • Na lety mimo šengenský priestor sa prechádza aj cez pasovú kontrolu.
  • Samotný nástup do lietadla sa robí buď cez nástupné rampy alebo autobusovým odvozom ku lietadlu.
  • Doporučujeme stále sledovať informácie na obrazovkách o odletoch. Gate môže byť zmenený aj po tom, ako dostanete boarding pass.
  • Cestujúci s dieťaťom / kojencom s kočíkom môžu až po lietadlo používať skladací kočík, ktorý tesne pred lietadlom odovzdajú letuške.

Prílet do cieľa

  • Autobus Vás dopraví do príletovej haly, kde si počkáte na batožinu. Batožinový pás bude označený číslom vášho letu.
  • Cestujúci prestupujúci na ďalší let nasledujú označenie transfer alebo transit. Batožina bude preložená na nasledujúci let. Toto neplatí pri prvom prestupe po prílete do USA. Tam je potrebné si batožinu vyzdvihnúť, až po imigračnej kontrole je potrebné podať ju na nasledovný let.
  • Prípadnú stratu a meškanie batožiny je potrebné nahlásiť na letisku na oddelení Lost and found, kde dostanete zápis o strate s číslom. Doručenie alebo vyzdvihnutie treba riešiť s pracovníkom letiska.
  • Poškodenú batožinu je potrebné rovnako nahlásiť na oddelení straty batožín a vyžiadať si zápis. Dodatočné dokazovanie poškodenia batožiny môže byť zložitejšie. Reklamáciu batožiny je potrebné podať v nakratšom možnom čase po prílete priamo leteckej spoločnosti.

Tranzit (prestupové spojenie)

  • Palubenky. Ak cestujete na prestupových spojeniach dostanete palubenky na celú cestu na prvom odletovom letisku. V niektorých prípadoch si ich treba vyzdvihnúť na tranzitnej prepážke. Pri tranzite v USA a Kanade dostanete palubenky len po prvé príletové letisko na území týchto krajín.
  • Prestup prebieha v tranzitnej zóne prestupového letiska podľa údajov na palubenke nasledujúceho letu. Pri tranzite v USA a Kanade, je potrebné na prvom prestupovom letisku pri prílete do krajiny vyzdvihnúť batožinu. Následne sa prechádza cez imigračnú kontrolu. Po absolvovaní kontroly sa treba dostaviť na check-in na nasledujúci let. Toto opatrenie platí aj na lety, ktoré končia mimo územia USA a Kanady. Podobná procedúra sa odohráva aj pri letoch do Ruska s prestupom na území Ruskej Federácie.
  • Odbavená batožina je pri prestupovom spojení automaticky preložená do nasledujúceho lietadla okrem destinácii, kde je potrebná imigračná kontrola (USA a Kanada). Ak máte dve samostatné letenky a od rôznych leteckých spoločností, nie je táto služba garantovaná.
  • Príručná batožina. Ak ste si na prvom letisku zakúpili fľašu alkoholu alebo iné tekutiny, musia zostať zabalené v transparentnom neotvoriteľnom balení s účtenkou, inak Vám ho pri prestupe môžu odobrať. Toto pravidlo platí len na prestupy v EU. Na ostatné prestupové medzinárodné lety nie je možné prepravovať tekutiny nad povolený tekutinový limit. Viď sekcia príručná batožina.

Zmeškanie letu alebo úmyselné vynechanie letu

  • Pri zmeškaní letu nemáte nárok na ďalšiu prepravu so zakúpenou letenkou okrem prípadu, že prepravca dovoľuje zmenu letenky alebo storna pri nedostavení sa na odlet "no show". Doporučujeme riešiť situáciu priamo na letisku s prepravcom.
  • Ak úmyselne vynecháte časť cesty, tak prepravca automaticky zruší v rezervácii nasledujúce lety a zostávajúcu časť cesty nebudete môcť využiť, iba ak prepravca povoľuje zmenu pri nedostavení sa na odlet "no-show".

Práva cestujúcich v leteckej doprave (strata batožiny, meškanie)

  • Strata, zničenie a poškodenie batožiny. Dopravca zodpovedá za vzniknutú škodu v prípade zničenia, straty alebo poškodenia batožiny vtedy, keď vznikla škoda kedykoľvek po zapísaní. Dopravca zodpovedá aj za škodu spôsobenú omeškaním batožiny, nie však vtedy ak preukáže, že využil všetky opatrenia, ktoré mohli škode zabrániť. Ak je batožina stratená, mešká, je poškodená alebo úplne zničená, musí cestujúci čo najskôr podať písomnú reklamáciu leteckému dopravcovi. V prípade poškodenia batožiny musí podať cestujúci reklamáciu hneď po zistení škody najneskôr do siedmich dní po odovzdaní batožiny cestujúcemu. V prípade straty batožiny je zákazník povinný preukázať, ktoré veci sa mu stratili a akú mali hodnotu, najlepšie to preukážete dokladmi o kúpe, ale do úvahy prichádzajú aj čestné prehlásenia a pod.
  • Odmietnutie nástupu do lietadla. Máte nárok na vyplatenie kompenzácie vo výške od 125 do 600 EUR v závislosti od preletenej vzdialenosti a dĺžky meškania pri presmerovaní letu.
  • Dlhé meškanie. Ak bude meškanie dlhšie než päť hodín, môžete požiadať o vrátanie peňazí za letenku, ale len v prípade, že sa rozhodnete neodletieť.
  • Zrušenie letu. Máte nárok na finančnú kompenzáciu okrem prípadov, keď vás letecká spoločnosť informuje o zrušení letu 14 dní pred odletom, keď bude čas odletu zmenený na čas blízky pôvodnému, alebo ak aerolínie dokážu, že zrušenie letu zapríčinili mimoriadne okolnosti.
  • Pomoc aerolínií. V prípade odmietnutia nástupu do lietadla, zrušenia letu alebo meškania máte podľa okolností nárok na poskytnutie pomoci (občerstvenie, komunikačné služby a podľa potreby nocľah). V prípade odmietnutia nástupu do lietadla alebo zrušenia letu si môžete vybrať, či budete pokračovať v lete alebo vám aerolínie vrátia peniaze za letenku.
  • Znížená pohyblivosť. Zdravotne postihnuté osoby a osoby so zníženou pohyblivosťou sú chránené pred diskrimináciou a od 26. júla 2008 sa môžu spoľahnúť, že im (za určitých podmienok) na všetkých letiskách EÚ bude poskytnutá náležitá pomoc.
  • Zodpovednosť. Aerolínie môžu niesť zodpovednosť za škody spôsobené meškaním (do výšky ± 4 800 EUR), za poškodenie a stratu batožiny (do výšky ± 1 200 EUR) a za zranenie alebo smrť pri nehode. Aerolínie však nebudú niesť zodpovednosť v prípade, že prijali všetky rozumné opatrenia, aby predišli vzniku škôd alebo prijatie takýchto opatrení nebolo možné.
Práva cestujúcich v leteckej doprave z Úradného vestníka Európskej únie tu>>
 
 

NAJNIŽŠIA CENA

30 ROKOV NA TRHU

ÚŽASNÁ PODPORA

BEZPEČNÝ NÁKUP

gotravel-logo